Anya Pradat Visel

Sikeres, Mai, Trendi, Céltudatos anyák blogja

Mindent a terhességi alatti vérszegénységről és vashiányról

2017. december 09. 15:32 - Addison

Nem  is tudom hol kezdjem. A kismamák jelentős része küzd vérszegénységgel az utolsó harmadban.
Viszont én azoknak próbálnék inkább segíteni, akiknél már hamarabb elindul a vérszegénység és egyre rosszabbak a labor eredményeik. Elsősorban a vashiány okozta vérszegénységről lesz szó, számokkal, vitaminokkal, és egyéb gyógymódokkal. Természetesen az orvosok írnak fel vaskészítményt. Erről is beszélünk.

Mikor én voltam kismama, sokat olvastam a témáról, de igazán nagy áttörő segítséget nem  leltem. 
Kezdjük az elején: először is, akinek már régen is volt esetleg vashiánya vagy vérszegénysége. neki nem elég várnia az első kötelező vérvételig, mindenképpen ajánlatos hamarabb, levetetni a vért és figyelni havonta. Azt, hogy mikor kezdhet gyógyszert szedni az orvos határozza meg. 

Miért is fontos egyáltalán a vas? A vas nélkülözhetetlen a vérképzésben, a vörösvérsejtek képződését segíti, szállítja az oxigént, mint a hemoglobin egyik alkotóeleme. A hematokrit is idekapcsolódik így, hiszen értéke felvilágosítást ad a vér oxigén szállítási kapacitásáról
A vashiány fáradtságot, légszomjat, fülzúgást, sápadtságot okozhat. Így tehát nézni kell a vörösvérsejtek  számát, a hemoglobint,  a hematokrit számot és hát ha a vörösvérsejt csökken , nő a fehérvérsejt, így azt is érdemes figyelni. Továbbá lehet kérni olyan vérvételt, ahol megtudják nézni a vérben lévő vas mennyiségét is.

Amit nem mondanak el: a gyógyszer önmagában semmit sem ér , mert nem biztos, hogy benne lévő vas feltud szívódni! Tabletta mellé szedj C vitamint, lehetőleg 500 vagy több mg-ot és /vagy 100%-os narancslével vagy citromos  vízzel vedd be. MINDIG.

A gyógyszerekről én nem írnék többet, nem  vagyok orvos. Saját tapasztalat, hogy a  Maltofer Fol tabletta okoz a legkevesebb mellékhatást.

Amit tehát nem mondanak el - a vas C vitaminnal együtt tud felszívódni, illetve folsavval, de azt tételezzük fel , hogy mindenki szed, mert van a kismama vitaminban. Valamint még a B vitaminok segítik ezt a felszívódási folyamatot. 

Egyéb készítmények amik nekem beválltak kismamaként:

Én ezeket már csak a végén találtam és kezdtem el, ekkor az értékeim így néztek ki:

Fehérv: 15,2
Vörösv: 3,4
Hemog: 106
Hemotok: 29,9

Normál tartomány nekem ez lenne: 
Fehérv: 4-11
Vörösv: 4-5,2
Hemog: 120-155
Hemotok: 37-45 

 Majd 3 hét múlva ilyen lett az eredményem vaspótlás gyógyszerrel és a fenti 3 egyéb készítmény szedése mellett:

Fehérv: 19,1 +3,9
Vörösv: 3,4
Hemog: 108 +2
Hemotok: 31,4 + 1,5

Sajnos nálam már szóba jött a vénás vaspótlás, annyira elszabadult az érték, és féltek ,hogy  szülésnél baj lesz. Csakhogy, ekkor már az utolsó hetekben jártam mint kismama. Végül úgy döntött az orvosom,hogy nem kapok vaspótlást vénásan. 

A szülés császármetszéssel történt, ezután az eredményeim:

Fehérv: 18,2 -0,9
Vörösv: 3,4
Hemog: 106 -2
Hemotok: 30,7 -0,7

A gyermekágyi időszakban még szedtem a vas gyógyszert és C és D vitamint , valamint elszedtem a maradék kismama vitamint a folsav miatt. Aztán jött egy vas készítmény amit a Rossmannban lehet kapni. Majd kerestem egy olyan terméket, amiben benne van a vas és hozzá szükséges vitaminok is. Továbbá, őszintén bevallom,hogy én már céklalevet nem  bírok inni, most kapszula formájában szedem. 
Vas készítmény: Health First Iron first kapszula , Cékla kapszula:  Interherb Cékla Extraktum

Jelenleg a vérképem nagyon szép, rendbe jönni látszik, már csak a vasat kell feltolni , de már abból sincs sok hátra:

 Fehérv: 8,4 - 9,8
Vörösv: 4,2 +0,8
Hemog: 123 +17
Hemotok: 35,5 +4,8

Sokan kapnak kismamaként vénás pótlást, aminek veszélye, hogy a véna "szétmegy" mire eljön a szülés,és hát közben vagy utána fogsz kapni infúziót stb. A rosszabb eset, ha vérátömlesztésre kerül sor, a vérveszteség miatt, vagy gyerekágyi időszak alatt. 
Tanácsom, hogy aki vérszegénységre hajlamos, figyelje már az elején a változást, és konzultáljon orvosaival, illetve nézzen utána milyen természetes gyógymódot alkalmazhat a terhesség adott szakaszában! 
De talán még jobb, ha valaki már gyermek vállalás előtt megcsinál egy céklalé kúrát. 

Hiszen ne felejtsük el, a baba a mi vérünkből kapja az övét tehát ha anya vérszegény, valószínű , ő is már úgy fog születni! 

Makk egészséges babavárást és babákat Mindenkinek! 

(Ez a cikk semmilyen orvosi cikknek nem felel meg, saját tapasztalat és értékek kerültek felhasználásra.)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://anyapradatvisel.blog.hu/api/trackback/id/tr7313398655

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása